Drömmen om en lösdrift

För mig så hade det absolut ultimata varit att ha min häst på lösdrift. Dels för att jag anser att det är det bästa sättet att ha häst på, dels för att min häst hade trivts allra bäst då.
 
En häst behöver röra på sig, de är byggda för att ständigt vandra. Det behovet tas ifrån dem när de ska stå på box många timmar och i många fall även små hagar med begränsad rörlighet under dagarna. Visst, de motioneras när vi rider dem, men en timme om dagen i ridhuset kan ju inte direkt ersätta 24 timmars vandrande. Hästens kropp behöver hållas igång för att fungera som bäst, att låta den ha möjlighet att röra sig är på ett sätt förebyggande för exempelvis senor som mår bra av detta.
 
Sedan tror jag att det mentalt gör stor skillnad för hästen att få leva ett så naturligt liv som bara är möjligt. De hästarna vi använder i skolan går antingen på lösdrift eller på Active Stable och de är så lugna och stabila mentalt. Det bråkas i princip ingenting mellan dem, de är trygga i sin flock och aldrig svåra att fånga då de tycker att det är roligt att få komma med och arbeta. Det är ju så vi vill att våra hästar ska vara, att de ska tycka det är roligt att umgås och träna med oss ryttare.
 
Min dröm för Ezmeralda är att när vi är klara med Flyinge så ska hon få gå på en fin lösdrift med massa hästkompisar och eventuellt även få ett föl. Ett föl som ska få växa upp i flock och med jämnåriga för att få en så naturlig uppväxt som möjligt.
 
Hur skulle ni ha era hästar om ni hade möjlighet? Och varför?
 
 
 


Amanda & ridtravaren Lilleman    ï  

Jag har min häst på lösdrift, tycker att det är det bästa om lösdriften är bra dvs.










Kom ihÂg mig?