Täcken

Nu är jag inte allt för insatt i det här med täcken efter som jag inte har egen häst, lite tankar har man ju alltid kring saker så tänkte att skriver ner dom.

Personligen så tycker jag att man ska hålla det så naturligt som möjligt, trots att det inte går att få det helt naturligt.
Om vi börjar med regntäcket jag kollar alltid vädret innan jag slänger på Merlin ett regntäcke även om man inte kan lite på prognoserna till 100%. Men ska det bara regna någon enstaka timme mitt på dagen klarar han sig. Sen har jag alltid i baktanke att han gammal och man vill inte att han ska bli kall. Sen finns det dom hästar som är lite fjompigare med det där att dom inte vill bli blöta och börjar frysa utav nästan inget och då får man ju lägga på ett täcke eller? Men samtidigt klarar hästarna mer än vad man tror, rakade hästar tycker jag absolut man ska lägga på ett täcke om det ska regna för där han man tagit bort det som faktiskt skyddar mot vind och väta.
 
Alla dom där olika tjocka vintertäckerna är jag inte alls insatt i. Jag sätter liksom på Merlin det täcket som är framme eller de som han har på sig om det inte är blött. Men jag tycker inte man ska vara överdriven med det där för hästen tål mer än vad man tror som sagt, samtidigt rör sig hästen betydligt mycket mindre. Har oftast inte samma möjlighet att komma undan kyla och regn.

Är jag helt ute och cyklar? Jag har som sagt aldrig satt mig in i det där, men jag tycker det är intressant.

 


Karoline    ï  

Med mina testar jag mig fram och känner på dom så att de inte är för varma under täcket.
Första året som jag hade Odessa provade jag utan, men trots att hon hade mycket päls då så frös hon.

Odessa är rätt känslig och fryser väldigt lätt, så då lägger jag hellre på henne täcke vid dåligt väder än att se henne stå och darra i hagen.

Men hade jag haft hästar med bra päls som kunde hålla dem varma så hade jag såklart skippat täcke :)










Kom ihÂg mig?