Hur Merlin är att rida

För ett litet tag sedan la jag upp ett inlägg där jag frågade hur ni trodde Merlin är att rida. Idag kommer svaret ;-)

För er som läst bloggen ett tag vet att Merlin inte är speciellt stor, han är runt 156cm i mankhöjd men är utav den kraftigare typen. Vilket är tur annars hade jag nog inte kunnat rida honom med mina 184cm.
Merlin är super snäll att rida men man får kämpa! Eftersom han är byggd i nerförbacke blir han lätt framtung och går på bogarna lätt. Så man får sitta emot en del samtidigt driva och höja händer för att han ska orka upp och trampa under sig.

Så går inte ett pass utan att man är genom svett på honom, hehe. Men han är en väldigt arbetsvillig häst som alltid vill göra rätt för sig och gör allt för sin ryttare.
Sen har även han sina dåliga dagar ;-)
 
Han är en riktigt läromästare, har lärt mig otroligt mycket på honom. Det är mycket tackvare att han gör rätt om man själv gör rätt och inte gör saker helt gratis. Sen vet jag inte om jag om jag skulle säga att han är svår riden men man får kämpa en del som sagt.
 
Har jag missat nått? I så fall får ni bara fråga såklart.
 











Kom ihÂg mig?