Träning för ryttare

Varför kräva att hästen ska kunna prestera på topp om man själv inte är i form? Om ni ska kunna arbeta som ett team är det väl viktigt att båda parter drar sitt strå till stacken? För att kunna rida så bra som möjligt hjälper det absolut om man är fysiskt vältränad själv och har en bra grundkondition tycker jag.
 
Jag har märkt av det själv att under de perioder där jag verkligen prioriterar så att jag hinner lägga tid på min egen träning är de perioder där jag även mått som bäst och ridit som bäst. Det ger så mycket mer än vad man tror! Och det spelar egentligen ingen roll om det är yoga, joggingrundor eller gymmet till en början, så länge man kommer igång och får lite motivation till träningen. Sedan är det lättare att fortsätta och hitta just det träningsupplägg som passar bäst i din vardag och som du tycker är roligast!
 
Själv försöker jag att prioritera joggingrundor och intervallträning för konditionens skull och att träna mage och rygg för bålstabiliteten vilket är jättebra för sitsen. Sedan tränar jag gärna yoga och kör armar/ben på gymmet, men det kommer i andra hand.
 
Jag tror att vi som ryttare ofta hänger upp oss mycket på hästen och dess träning. Ändlösa timmar i ridhuset och massa pengar på träning medans vi inte lägger någon energi alls på vår egen träning. Att ryttaren inte är tillräckligt stark eller kanske lite sned påverkar ju hästen också. 
 
Så att träna ett par gånger i veckan är inte bara bra för din egen hälsa utan för hästens och era gemensamma prestationer också. Ge det en chans!
 


Julia Forsbacka    ï  

Jag håller verkligen med, när jag tränar känns alltid ridningen bättre! Min kondition är inte på topp just nu efter en sommar med heltidsjobb men jag har börjat träna core mer igen och det känns faktiskt som om jag blivit mer stabil. Träning är ju lika viktigt för oss som för våra djur!

Josefin Nilsson    ï  

Jag håller verkligen med dig så mycket. Allting kretsar kring hästens kondition och hästens muskler och man glömmer sig själv. Jag har märkt jättestor skillnad sen jag började träna mer själv och dessutom är det ju kul att träna också när det väl har blivit en vana ;)










Kom ihÂg mig?